Berlaarhof: Nu echt den hof van Balder.

Op 20 december 2020, over deze onderwerpen: 10. Gezondheid, Natuur & milieu, Patrimonium
Berlaarhof

De naam Ernest Van Dijck doet vermoedelijk bij weinigen nog een belletje rinkelen. Een eeuw geleden was dat een ander verhaal. Toen was hij een gerennommeerd operazanger die tussen zijn lessen aan het conservatorium van Antwerpen en Brussel en zijn wereldwijde reizen, zijn dagen doorbracht in onze mooie gemeente. Waar woonde hij dan? In het Berlaarhof. Zoek hem maar eens op en u zal al snel denken: "Ah ja, zo'n huis past wel bij zo iemand." Nu, bijna honderd jaar na zijn overlijden, wordt juist deze plaats weer een ontmoetingsplek voor alle Berlarenaren. Twee jaar geleden kochten wij als gemeentebestuur immers deze site om er zowel een sociale als recreatieve invulling aan te geven. Nu kunnen we met z'n allen de eerste vruchten plukken van de toen genomen beslissing.

Onze schepen van sociale zaken en gezondheid Nadine Boekaerts (N-VA) reageert alvast tevreden: "In 2018 kochten we dit domein om er een sociale invulling aan te geven en ons patrimonium te bewaren. Zelf wilden we toen ook al dat alle Berlaarse burgers ervan zouden kunnen genieten. Dit is nu dan ook een feit. Een alomvattend sociaal gebeuren, waar ik als schepen enorm enthousiast voor ben." Alle inwoners kunnen nu een frisse neus halen in de twee hectare aan park. Zij die even moeten rusten, kunnen zich even neervleien op de bankjes en ondertussen de natuur en cultuur bewonderen. Ontdek het oude kappeletje en kijk ondertussen ook eens hoe mooi het kasteel zelf aan het worden is.

Onze fractieleider Thomas Wellens (N-VA) vult aan: We zijn het afgelopen jaar massaal onze mooie natuur ingetrokken, op zoek naar ontspanning in onze bossen en open ruimten. Dit plekje in de nabijheid van de onze kern is een versterking van het welzijn van onze inwoners. De aankoop, openstelling en opfrissing van dit park helpt ons als bestuur, in samenwerking met Kempens Landschap, om aan verschillende beleidsdoelstellingen te werken. Het zorgt namelijk voor een driedubbele winst: ruimte voor mens, water én natuur."

We kijken alvast uit naar reacties van onze burgers en hopen dat er volop gebruik zal gemaakt worden van dit prachtige park, want Berlaarhof is nu echt den hof van Balder.

Hoe waardevol vond je dit artikel?