Het doel van de Doelvelden

Op 21 december 2020
Doelvelden

Deze legislatuur realiseren we één alomvattend sportcomplex op de site van onze Doelvelden. Hier zal met een nieuwe sporthal een verzamelplaats ontstaan waar alle Berlaarse burgers samen kunnen komen sporten en ook tegelijk kunnen genieten van sport. Het startschot werd deze week gegeven en onze beide schepenen van sport Nadine Boekaerts en Jan Hendrickx (N-VA) staan alvast te popelen om dit project uit te voeren.

De Doelvelden zijn al jaar en dag de plek in onze gemeente, naast natuurlijk FC Heikant, FC De Weerdt en VK de Keyser, waar verschillende voetbalploegen het tegen elkaar opnemen. Nu zal niet alleen voetbal daar de spelers doen zweten, maar ook verscheidene andere sporten die momenteel in onze andere sportaccomodaties gebeuren. Het doel is om op dit terrein zoveel mogelijk sporten te centraliseren om zo te kunnen genieten van een spectaculair samenspel.

“We zijn in het bestuur echt een tandje aan het bijsteken om dit project te realiseren. Het was één van onze voornaamste doelen toen we deze legislatuur begonnen en we willen dan ook alles op alles zetten om van dit idee werkelijkheid te maken”, reageert schepen van sport Nadine Boekaerts (N-VA).

Ondertussen zijn er reeds twee online vergaderingen geweest met respectievelijk de omwonende burgers en de verschillende sportclubs. “Dat was zeer interessant”, vult schepen van sportinfrastructuur Jan Hendrickx (N-VA) aan. “De clubs hebben al een invulling kunnen geven aan hoe zij het graag zouden zien. Zo kunnen we volop rekening houden met wat voor hen het meest praktisch is. De burgers lijken voornamelijk bezorgd om parkings en mobiliteit. Ik kan ze geruststellen, ook wij vinden dat van groot belang. Overal is er natuurlijk parking te weinig, maar we zullen erover waken dat wanneer er parkings zouden verdwijnen, deze op een andere plaats erbij komen.”

Waar de sporthal zich zal bevinden is momenteel nog onzeker. Deze zal wel voldoen aan alle laatste normen om zoveel mogelijk en zo kwalitatief mogelijk sporten te kunnen uitvoeren. Als meerderheidspartij maken wij een immers een duidelijke nota met eisen op, waar het bouwteam vervolgens mee aan de slag kan gaan. Wanneer er meer duidelijkheid is, wordt dit alles nogmaals teruggekoppeld naar de burgers, de clubs en de gemeenteraad.

Momenteel liggen er al wel drie dingen vast. Ten eerste blijft het A-terrein liggen waar het nu ligt, maar wordt het omgevormd tot een kunstgrasveld, zodat er meer op gespeeld kan worden. Ten tweede, blijft hondenclub Dakota ook op deze site. Ten derde, zal de parking ook, zoals gezegd, grotendeels blijven liggen en daar waar er plaatsen verdwijnen, wordt er compensatie voorzien op een andere plek.

We hebben als partij het privilege om deze legislatuur een duobaan in het sportambt te hebben. Hierdoor kunnen onze beiden schepenen zich focussen op hun eigen domein, namelijk Jan Hendrickx op de infrastructuur en Nadine Boekaerts op de eigenlijke sportbeleving. Samen gaan we dan ook van de Doelvelden een prachtige plaats maken, waar alle burgers van Berlaar kunnen samenkomen en genieten. Dat is ons doel voor de Doelvelden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?